Att få leda en ledning

Beatrice Partain

Skrivet av
Beatrice Partain
Den

Mer...

Dela inlägget


Igår, den 27 augusti, var det dags för Den Stora Dagen. Månadens ledningsgruppsmöte. Det är en av få konkreta saker jag vetat från början att jag skulle vara ansvarig för, så jag har varit nervös i inte bara veckor, utan månader. Det kan tyckas vara fånigt – det är ju inte så att jag inte haft heldagsmöten förut – men det var definitivt en sån där gång när man helt måste tänka bort vilka som är i rummet. Det kanske inte är så annorlunda att ha 11 chefer i rummet än 11 studenter, men det känns annorlunda. Och wow vilken dag det blev!

Det hela började med ett planeringsarbete. Det kan man tro skulle vara det lättaste, men icke! Precis efter sommaren är det mycket som ska hinnas med, och jag tror att jag mailat Jacob med orden ”här är en reviderad dagordning” ungefär tio gånger. Nya punkter, mer tid, bortplockade diskussioner, tillagd information – det är mycket som ska klaffa när en företagsledning ska ses och hinna med allt viktigt. Dessutom skulle det samordnas med avtackningen av en kollega från Badenoch & Clark. Men till sist fanns det en dagordning (med väldigt lite marginaler för förseningar) och en plan. Jag var själv ansvarig för två saker (förutom att agera moderator och tidspolis för att se till att det där schemat jag lagt så mycket tid på höll) – en workshop och en aktivitet för Win 4 Youth.

Workshopens upplägg spikades i juni någon gång när jag och Jacob började prata om vad som var viktigt för mig och vad jag kunde bidra med. Sedan reviderade jag upplägget ungefär en miljon (eller kanske bara tre) gånger innan jag landade i något jag var riktigt nöjd med. Temat var värderingar och kulturarbete. Så klart. Det är oändligt viktigt både av interna och externa skäl att ha ett levande kulturarbete inom företag, inte minst för att det ökar motivationen och medarbetarnöjdheten något fruktansvärt när man väl får till det. Så vi körde övningar som Storytelling, för att börja gräva i varför vi har vissa värderingar, diskussioner om hur våra värderingar hänger ihop med den kommersiella strategin, och avslutade med en lång brainstorming-session. Resultatet var ett par konkreta sätt att arbeta vidare redan nu, för att inte tala om många många idéer kring framtida arbete. Nu ska det bara sättas ihop – jag ser verkligen fram mot en uppdatering över hur långt arbetet kommit om ett halvår eller ett år! Men oavsett resultatet kändes det otroligt viktigt att som utomstående lyfta frågan, och jag är så glad och stolt över att ha fått göra just det.

Jag hade sett i tidigare kallelser att ledningsgruppen ofta tar en promenad eller gör något annat för att stötta Adecco Groups initiativ Win 4 Youth, där man registrerar fysisk aktivitet och ger pengar till diverse youth initiatives, och tyckte att det kändes självklart att vi skulle göra detsamma detta möte. Dessutom var det ett perfekt sätt att skaka av sig en lång dag av möten innan middagen. Men en promenad kändes ju lite tråkigt när man själv är dansinstruktör, eller hur? Särskilt när Ilona, kollegan vi skulle fira, älskar att dansa! Sagt och gjort, ett zumba-pass bokades in. Jag har hållt en del zumba-som-teambuilding förut, och det är alltid lite av en risk. Det kan vara en lite obekväm träningsform för den som inte är van, och det gäller att våga släppa loss ordentligt. Jag hade inte behövt vara orolig. Det här gänget körde på till 100% – med mer eller mindre stil får väl erkännas, men med så mycket känsla, och några riktiga superstars hade vi dessutom i gruppen! Perfekt första pass för terminen, om jag säger det själv, och extra roligt att så många i gruppen verkade uppskatta det!

Kvällen avslutades med en helt fantastisk middag som avtackning till Ilona. Jag är så taggad på att se vilken bransch hon kommer att revolutionera härnäst – jag kan garantera att vi inte sett det sista av henne än! En riktig powerkvinna som kommer att vara saknad på kontoret!

När jag landade i sängen vid strax innan 23, nästan 16 timmar efter att jag åkt hemifrån, kunde jag knappt fatta att Den Stora Dagen redan var slut. Nu, dagen efter, kan jag inte fatta att jag var så nervös. Vi inte bara höll tider – vi diskuterade viktiga saker, kom fram till bra saker och hade dessutom väldigt kul också! En dag som ingen annan, kanske, men en dag jag är glad att jag fått uppleva och vara med att påverka.

Jag har också lite svårt att förstå att jag bara har tre dagar kvar. Tre dagar kvar på huvudkontoret – och om exakt två veckor visar det sig vilka 10 som gått vidare i finalen av den globala processen. Mycket spännande! Jag avser göra det absolut bästa jag kan med de tre dagar jag har kvar, men du kan alltid se mer av mina äventyr på Instagram och LinkedIn – vi ses väl där?

#BeatriceC1M #CEO1Month #adeccokoncernchef