Träna dig till bättre fokus – och njut av att få saker gjorda!

Den

Mer...

Dela inlägget


Engagemang

Vi blir avbrutna i snitt en gång varje kvart. Sedan tar det tio minuter att hitta tillbaka till uppgiften igen. Ovanpå det har var femte svensk ett kroniskt uppskjutarbeteende. Inte konstigt att det känns som att det är svårt att få saker gjorda på jobbet! Men det finns hopp:
– Ditt fokus kan tränas upp. Testa och upptäck njutningen i att jobba effektivt, säger psykologen Oskar Henrikson.

Sådärja! Nu är snart halva hösten avklarad och det kan vara motiverat att stanna upp och reflektera några minuter. Har september och oktober blivit så energiska och effektiva som du tänkte dig när du lämnade ledigheten i somras? Eller känner du dig missnöjd och lite på efterkälken?

Det är en utmaning att behålla fokus i dagens arbetsliv. Mejl, telefoner och kollegor som ”bara vill fråga något” avbryter oss i snitt varje kvart, och efter varje avbrott tar det mellan sju och tio minuter att komma tillbaka.

– Vi får saker gjorda, men det tar mycket längre tid än det behöver ta. Avbrotten drar ner vår produktivitet, men jag tycker att det värsta är att de får oss att må dåligt genom att vi blir missnöjda och frustrerade.

Det säger Oskar Henrikson, psykolog och VD på Habitud, det psykologiska gymet. Utöver störningsmomenten tycker han att det skett en glorifiering av multitasking. Vi har fått för oss att det är bra att göra flera saker samtidigt.

– Och det stämmer inte, eftersom hjärnan bara kan göra en sak åt gången. När vi ägnar oss åt multitasking så är det egentligen så att vi skiftar snabbt mellan olika uppgifter. Men det vi glömmer är att skiftandet kräver energi.

Splittringen och avbrotten kan enligt forskare vara bidragande orsaker till att så många som var femte svensk lider av kroniskt uppskjutarbeteende – en vanemässig och kontraproduktiv senareläggning där vi förhalar och undviker att ta itu med saker och skjuter upp beslut och uppgifter.

Motsatsen till detta frustrerade tillstånd är flow, tillståndet när man blir uppslukad av uppgiften och tiden bara försvinner. Många fler av oss skulle kunna nå dit om vi lyckades skapa ostörd tid. Varför är vi så dåliga på det?

– Många känner att det är något som liksom ligger och bränner tills de svarat på alla mejl och telefonsamtal, därför släpper vi allt för att bli av med dem. Det gör att vi är mer styrda av att bli av med stress och smärta, än att uppnå njutning, säger han.

Oskar Henrikson vill få oss att tänka om kring inkommande samtal och mejl, och utmanar tanken med en fråga: Om du har satt en prioriteringsordning för ditt arbete – varför ska en person som ringer – eller en kollega – få komma in och störa den då?

Hans poäng är att det går att lära om. Det går att träna sig i att bli mer fokuserad. Och det finns praktiska knep som kan hjälpa till. Ett första steg kan vara att prata om hur vi minskar störningarna på arbetsplatsen. Kan vi ha tysta avdelningar eller rum? Kan vi använda symbolsystem för att visa när vi vill bli störda eller inte? Kan vi hitta en struktur för när vi stör varandra och när vi lämnar ifred?

– Jag brukar säga att jag gärna blir störd kl 10, kl 15 och på lunchen och att alla är varmt välkomna att vänta med sina frågor tills dess. Jag har också planerat in mejltid och telefontid, så att jag kan arbeta ostört mellan dem, säger Oskar Henrikson.

Oskar Henriksons företag är ett fan av just psykologisk träning, och nu senast har han varit inkopplad i Adeccos höstkampanj Supertimmen, en app som kan träna dig i att bli fokuserad.

– Appen stänger av notiser och telefonsamtal och tanken är att du ska ägna dig åt en uppgift i en ostörd timme. Det jag hoppas, är att de som använder den ska upptäcka att det finns en njutning i att fokusera, istället för att drivas av stressen.

Extra roligt vore det, tycker han, om företag kunde göra en gemensam satsning och testa verktyget tillsammans. Det skulle öka förståelsen för själva träningen och skapa en givande diskussion om störningsmoment på jobbet.

Supertimmen-appen är det sjätte verktyget som tagits fram av Adecco för att öka arbetsglädjen. Hela verktygslådan syftar till att får oss att må bättre och trivas på jobbet, vilket också gör att vi presterar bättre. Både individen och arbetsgivaren vinner på det, säger Charlotte Nordén, kommunikations- och marknadschef på Adecco.

– Som individ får du njuta av att bocka av saker på att-göra-listan, och som arbetsgivare kan du få nöjdare och mer produktiv personal. Med appen vill vi helt enkelt hjälpa till att träna in en ny god vana, som gör det roligare och lättare att jobba.

Läs mer på supertimmen.se

 

Till dig som anställd!

Ta kommando över tiden. Se till att det är du som sätter agendan.

Meddela att du ska göra din supertimme, så minskar du risken för störningar.

En timme – en uppgift. Inte mer än så.

 

Till dig som arbetsgivare!

Ostörda platser. Se till att det finns ställen att komma undan på i kontoret.

Supermöten. Inför mobilfria möten och färre ämnen per möte.

Diskutera mera. Prata om hur ni tillsammans kan skapa mer ostörd tid på arbetsplatsen.