Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Isabella Löwengrip om utmaningarna med ledarskap

Vi fick möjligheten att prata ledarskap med entreprenören Isabella Löwengrip som driver bloggen www.isabellalowengrip.se. Isabella Löwengrip driver tre bolag som tillsammans har över 20 anställda. Isabella fick personalansvar första gången när hon var 16 år gammal. Idag är hon 25 år och har fått en del insikter sen hon startade sitt första bolag.

Hej Isabella. Du fick din första chefspost när du var så ung som 16 år, berätta om det?

– Jag hade inga som helst planer på att bli chef där och då. Men så blev det eftersom min blogg växte och jag behövde någon som kunde hjälpa mig med det operativa – så jag anställde en assistent.

Ganska snabbt därefter blev ett bolag till två bolag, och vi blev ett litet gäng. Det var mycket svårare än vad jag trodde att axla en ledarroll. För mig var affärsidén som bolagen grundandes på självklar. Jag hade klart för mig hur min strategi såg ut för att nå mina mål. Men det måste ju såklart förankras i resten av bolaget, mina anställda kan inte läsa mina tankar. Det vet jag ju, men där och då var det som om jag glömde det.

Nu vet jag hur viktigt det är att motivera sina anställda. Jag önskar att de ska känna samma starka passion för det de gör som jag gör, och det kräver ett aktivt ledarskap.

Vad har varit den största utmaningen för dig som chef?

– Jag ska vara ärlig med att säga att vara ledare är inte något jag brinner för. Inte heller är jag så bra på det. Det är viktigt att vara snäll mot sig själv och erkänna att alla inte kan vara proffs på ledarskap. Jag är glad att jag upptäckte det så pass tidigt efter 5-6 år och inte efter 40.

Jag har ett tydligt minne från när jag var ungefär 18 och jag verkligen insåg detta. Jag kommer ihåg att jag fick lite av en chock när jag insåg hur mycket mer en ledarskapsroll krävde av mig än att bara sätta mål och upprätta medel för att nå dit. Det handlade också om hur många mikrovågsugnar vi skulle ha på kontoret och hur mycket man skulle ha i semesterersättning.

Jag insåg där och då att det inte var min grej. Då är det bättre att kliva ner från den höga hästen och låta någon annan axla den rollen, någon som tycker det är roligt. Jag har sett till att omge mig med människor som kompletterar mig. Jag tror nämligen på att man ska göra det man tycker är roligt. Trivs man absolut inte med en roll så ska man låta någon annan ta den så man får göra det man trivs med eller har talang för.

Jag har visat att det går att driva bolaget framåt även fast jag inte har någon aktiv ledarroll i mina bolag. Jag tror att det viktigaste är att ha högt i tak och att vara tydlig och rak mot varandra. Jag har en otrolig respekt för ledarskap och därför är det viktigt att någon som kan det utövar den rollen.

Hur har digitala medier förändrat landskapet för er arbetsgivare idag?

– Nu för tiden jobbar man lite hela tiden och det är lättare att jobba från olika platser. Det blir allt viktigare att man trivs med det man gör, man lever sitt jobb på ett annat sätt, och då blir det också viktigare att arbetsgivarvarumärket synkar med det personliga varumärket.

Vi skriver om vårt jobb på platser som LinkedIn och på sociala medier visar vi bilder som relaterar till vårt arbetsliv – det gör att vi blir mer kräsna i vårt val av arbetsgivare. Det tror jag är bra om en arbetsgivare och framförallt chef förstår.

Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en chef?

– Viktigast av allt är att se sina anställda. Man ska visa uppskattning och lära sig vad varje individ motiveras av. Där tror jag det är viktigt att betona att alla inte motiveras av en högre lön eller delägarskap. Det kanske är någon helt annat istället och det är din roll som ledare att förstå detta. Jag tror också att närvaro är viktigt. Kommunikation ger trygghet och stabilitet.

Något jag har varit noga med i mina bolag är att ge mina anställda alla förutsättningar de behöver för att hinna med och underlätta deras privatliv. Som arbetsgivare måste man inse att jobbet inte kommer att vara allt för de anställda – jobbet kommer aldrig att konkurrera med privatlivet, det ska vara sekundärt. Arbetsuppgifter går att forma efter behov och önskemål och behöver inte alls, som många tror, gå ut över effektiviteten eller omsättningen.

”Frihet under ansvar” har ju visat sig ha positiva effekter för verksamheter och då framförallt för individen som förhoppningsvis mår bättre och kan prestera därefter. Det här med att man ska vara först på en arbetsplats på morgonen och lämna som sista man är på väg ut, det är på väg bort – teknologin och kommunikationen möjliggör arbete från olika platser och då kan vi fokusera på att TRIVAS med det vi gör istället.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden