Här är nycklarna till att göra ett bra första intryck

Den

Mer...

Dela inlägget


göra ett bra första intryck

Du har hundra millisekunder på dig – sedan har den du möter redan bildat sig en uppfattning om dig. Att göra ett bra första intryck ger dig ett försprång du inte vill vara utan, oavsett om det är på jobbintervjun eller första dejten.

Någon kanske skrattar mycket. En annan klär sig strikt. En tredje kör en mintgrön bubbla till jobbet. Oavsett vilket kommer det att påverka ditt första intryck av den personen.
En gång i tiden var det Angela Ahola som gick som dödsmetallrockare med ett midjelångt hår på en utpräglad överklass-skola. Det spelade ingen roll att hon skrev lika bra på proven som sina kompisar, ändå påverkades hennes betyg. Idag är hon doktor i psykologi med första intrycket som specialitet. Och hon vet att det spelar stor roll hur vi uppfattas.
– Att misslyckas med att göra ett bra första intryck gör att vi hamnar i en rejäl uppförsbacke. Och tvärt om: lyckas vi, kan vi göra misstag utan att omgivningen ändrar uppfattning om oss, säger hon.
Det första intrycket är inget ytligt begrepp, menar hon. Anledningen till att vi lägger så stor vikt vid det är att vi evolutionärt har behövt veta om det varit läge att dra eller stanna kvar när vi mött en ny människa. De – vi – som överlevt har varit ganska bra på att avgöra om vi står inför ett hot eller inför en vän.

Blogg_angela

 

Tre frågor vi ställer oss när vi träffar en ny person

Enligt Angela Ahola är det tre frågor vi ställer oss första gången vi träffar en annan människa:


1. Kan jag lita på dig?
2. Är du en snäll person?
3. Vad har du för kapacitet att fullfölja de intentionerna?


– Det finns en term för det här, ”thin slices of behaviour”. Det är alltså små, små bitar av den andres beteende vi plockar åt oss, och sedan broderar vi ut det tills vi har bilden klar. Bedömningen gör vi omedvetet och det går snabbt. På hundra millisekunder har vi lagt vårt pussel och tror oss veta hur den andra människan är, säger Angela Ahola.
Om vi kommer fram till att den andra människan är snäll och pålitlig, väljer vi sedan att tolka det mesta hon gör i skenet av detta. Finns det något som gör oss misstänksamma kommer vi bara att se sådant som bekräftar den bilden.
Det finns alltså all anledning att anstränga sig för att göra ett bra första intryck i situationer som kan vara avgörande för oss. Som exempelvis vid ett viktigt möte eller en jobbintervju. Det fina är att det går att lära sig detta, menar Angela Ahola. Och det handlar inte om att bli en bra skådespelare.
– Nej, vi ska inte manipulera eller ljuga. Vi ska bara visa upp den bästa versionen av oss själva. Det vi behöver göra är att bli bra på att förmedla värme och kompetens. Och vi kan inte förmedla värme och kompetens om vi känner oss hjälplösa. Därför är självförtroende grunden till allt.
Hon pratar om powerposen – ett sätt att rent kroppsligt ingjuta självförtroende i sig själv när det gäller. Att ställa sig bredbent och med armarna i luften – kanske inne på toaletten före mötet – kan göra oss självsäkra nog att gå in och leverera och vara närvarande i stunden.
Och när du väl är där kan du göra så här för att skapa ett bättre första intryck:
Var medveten om att det första intrycket du gör kommer att väga tyngre än alla de andra intrycken.
Se till att vara förberedd inför viktiga möten. Fundera över vem du ska träffa, vad det är för bransch, vilken klädkod de har och vilken bakgrund människorna har som jobbar där.
– Igenkänningen styrs av biologi, av våra spegelneuroner som reagerar på den andra. Vi forskare kallar det för attitydlikhet – om den du möter känner igen sig i dig kan den se dig som en del av deras team.
Tänk på hur du hälsar. Ska ni kramas, ta i hand?
– Det finns faktiskt studier på den optimala hälsningen. Det är en handskakning som är fast, varm och torr. Samtidigt ska du ha ögonkontakt och ett uttrycksfullt och öppet ansikte som utstrålar intelligens och värme.
Visa intresse för människan du möter och var närvarande i stunden. Försök hitta en gemensam plattform genom att ställa frågor och skapa en bra stämning innan du går in på business-pratet.

 

Idag, när vi lever en stor del av vårt liv på Internet , kan det första intrycket redan vara klart innan vi träffar någon. Vi bedömer andra utifrån deras profilbilder, bakgrunden där bilderna är tagna, hur de stavar, hur de formulerar sig i sina mejl.

Vi är visuella varelser och nätet har lyft fram bilderna som förmedlare av budskap. Därför är kanske den första insikten att det verkligen är viktigt vilka bilder du lägger ut på dig själv. Att rätt bild hamnar i rätt sammanhang är nästa steg. Du kanske har en profilbild du gillar som passar perfekt på match.com – men inte bör ligga på LinkedIn som har fokus på karriär och kompetens.
Vi tittar på bilden och vi läser av: står hon rakryggad eller hängigt? Har hon huvudet rakt upp (auktoritärt) eller på sned (empatiskt)? Hur är hon klädd och tittar hon in i kameran eller inte?
– Vi väger också in miljön där bilden är tagen – på en bergstopp eller i stadsvimlet, när vi sitter på kontoret eller cyklar mountainbike i skogen.

Allt tillsammans skapar det första intrycket. Men grundkomponenterna är precis desamma på nätet som i verkligheten – det är värmen och kompetensen vi vill avgöra. Det du vinner på att tänka igenom vad du publicerar, är att undvika att starta på minus i mötet med nya människor

Och om man nu misslyckas, och man känner redan från början att det inte blev bra. Vad gör man då?
– Jag tycker man ska ringa upp personen och be om en till träff, lite lägga korten på bordet och säga att det inte blev bra sist. Genom att skapa nya interaktioner kan du till slut spä ut det dåliga första intrycket med flera bra och lyckas vända det. Självklart kan man inte göra det med alla människor det inte klickat med. Men är det en relation som är viktig för oss på något sätt så tycker jag att man i alla fall måste försöka, säger Angela Ahola.